Els projectes guanyadors de les Beques per a la Creació Artística Guasch Coranty s’exposen a la Facultat de Belles Arts

Termografías de rituales sociales,
de Luca Tronci.
29/03/2017
Del 3 al 7 d’abril, els quatre artistes guanyadors de les Beques per a la Creació Artística 2017-1018 de la Fundació Guasch Coranty —Luca Tronci, Tura Sanz, Mònica Planes i Miquel García— exhibiran els seus projectes a la sala d’exposicions de la Facultat de Belles Arts. La mostra, de caràcter obert, és resultat d’un procés creatiu que s’allargarà fins al desembre del 2017. Instal·lacions, vídeo i escultura són algunes de les propostes artístiques que presenten aquests quatre estudiants del màster de Producció i Recerca Artística. La inauguració serà el dilluns 3 d’abril, a les 12 h. L’entrada és lliure.
Un total de quaranta-quatre propostes s’han presentat aquest curs a la convocatòria de la Fundació Guasch Coranty. Els projectes seleccionats han estat: Termografías de rituales sociales, de Luca Tronci; El test d’alfàbrega, de Tura Sanz; L’objectualització del paisatge. Retorn a un estat de percepció zero, de Mònica Planes, i Who burned freedom?, de Miquel García.
A Termografías de rituales sociales, Luca Tronci presenta una proposta d’experimentació i recerca artística amb què es planteja explorar, a través del vídeo, el paper de la càmera termogràfica en el procés de construcció de la nostra subjectivitat. El Decameró de Boccaccio inspira el projecte desenvolupat per Tura Sanz a El test d’alfàbrega. La instal·lació, que es basa en la novel·la cinquena de la quarta jornada, es reivindica no com una il·lustració, sinó com un acompanyament o diàleg: la història d’Isabel i Llorenç restarà dins les obres, però aquestes també en generaran d’altres. A L’objectualització del paisatge. Retorn a un estat de percepció zero, Mònica Planes continua amb la recerca d’una nova manera de relacionar-nos amb l’espai quotidià alliberada i depurada d’aquelles estructures predeterminades que condicionen la nostra manera d’habitar-lo. Per fer-ho, crea objectes que expliquen l’experiència dels espais que habita. Finalment, Miquel García, amb Who burned freeedom? parteix d’un fet concret, com és la crema de llibres, per desenvolupar una recerca que s’obre a noves i diverses possibilitats, com ara els motius de les cremes (polítics, religiosos, exigència creativa), les formes de resistència i ocultació de llibres perseguits, o la representació d’actes de bibliocasta.

Una fundació que impulsa el treball dels joves artistes
Cada any, la Fundació Guasch Coranty concedeix quatre beques, dotades amb 9.000 euros, a estudiants del darrer curs de grau, de màster o de doctorat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona perquè, durant un període d’onze mesos, desenvolupin un projecte de recerca artística. Les beques són de caràcter individual, encara que els projectes els pot fer un col·lectiu. Al llarg de les setze convocatòries que hi ha hagut fins ara —la primera va ser el curs 2001-2002—, s’han lliurat un total de 64 beques.
El mes de novembre passat, el Patronat de la Fundació Guasch Coranty va entregar les beques d’aquest any en un acte públic que va tenir lloc a la sala de juntes del Rectorat. La comissió avaluadora, encarregada d’escollir enguany els projectes becats, la van formar els professors de la UB Maria José González Madrid, del Departament d’Història de l’Art, i Carles Ameller, Matilde Grau, Mar Redondo i Eva Vila, del Departament d’Arts Visuals i Disseny.
La Fundació Guasch Coranty és una institució privada sense ànim de lucre que neix de la voluntat i el llegat del matrimoni format pels artistes i docents Francesc Guasch Homs (1861-1923) i Emília Coranty Llurià (1862-1944). Té com a única finalitat convertir-se en impulsora del desenvolupament i promoció del treball artístic dels estudiants de Belles Arts i dels joves artistes d’arreu del món, mitjançant dues activitats: la convocatòria anual de les Beques per a la creació artística, i del Premi de Pintura Internacional Guasch Coranty, que és biennal i enguany tornarà a obrir una nova convocatòria.